Negocjacje są niezbędną częścią biznesu, zwłaszcza przy sprzedaży produktów lub usług. Jeśli nie jesteś skłonny oddać swoich usług za darmo, musisz zrozumieć, jak skutecznie negocjować. Negocjacje oznaczają znalezienie równowagi pomiędzy tym, co jesteś skłonny dać, a tym, czego oczekujesz w zamian. Innymi słowy, chodzi o to, aby zapewnić, że Twoja strona wyjdzie za każdym razem na plus. Umiejętności negocjacyjne są niezbędne dla każdego, kto chce rozwijać swoją karierę. Wiedza o tym, jak i kiedy negocjować, może mieć ogromny wpływ na sukces w biznesie, a także na osobiste bogactwo w czasie. Techniki negocjacyjne pomogą Ci uzyskać jak najwięcej z każdej transakcji, niezależnie od tego, na jakim rynku się znajdujesz.
Zdobądź informacje przed negocjacjami
Zanim zaczniesz jakiekolwiek negocjacje, musisz zrobić swój research. Zrozumienie potrzeb, obaw i interesów drugiej strony znacznie ułatwi ci dojście do obopólnie korzystnego porozumienia. Pomoże ci to również określić najlepszy czas na negocjacje – wiedza o tym, kiedy twoi partnerzy są otwarci na dyskusję o warunkach, może zrobić dużą różnicę w wyniku. Na przykład, jeśli negocjujesz z dostawcą, musisz upewnić się, że czas jest odpowiedni. Jeśli zwrócisz się do niego, gdy jest pod presją realizacji pilnego zamówienia, będzie mniej prawdopodobne, że będzie otwarty na dyskusję. Jeśli natomiast zwrócisz się do niego w czasie, gdy ma nadwyżkę towarów, będzie bardziej skłonny do ugody.
Bądź przygotowany na odpusczenie
Jednym z kluczy do udanych negocjacji jest bycie gotowym na to, że możesz nie dostać wszystkiego, co chcesz. Jeśli przystąpisz do negocjacji spodziewając się, że dostaniesz wszystko, będziesz podatny na rozczarowanie. Jeśli masz serce nastawione na konkretny wynik, możesz być rozczarowany, nawet jeśli dostaniesz większość tego, co chcesz w umowie. Zamiast tego, musisz być przygotowany do odpuszczeia, jeśli nie dostaniesz tego, co chcesz. Nie oznacza to, że poddajesz się bez walki – daleko od tego. Po prostu musisz być gotowy, aby pozwolić drugiej stronie lub sobie odejść, jeśli nie są skłonni dać ci tego, czego potrzebujesz. Jeśli wiedzą, że jesteś gotów odejść, będą bardziej skłonni do poddania się twoim żądaniom.
Znaj swoje limity
Znajomość swoich granic jest niezbędna w każdym rodzaju negocjacji. Musisz wiedzieć, co jesteś skłonny dać, a czego nie jesteś skłonny dać. Nie oznacza to, że musisz być nierozsądny – oznacza to tylko, że musisz znać swoje granice. Jeśli twój partner próbuje wykorzystać twoją gotowość do dawania, musisz być gotowy, aby odejść. Jeśli pozwolisz sobie na przekroczenie swoich granic, będziesz tego żałować. Być może uda Ci się dojść do porozumienia ze swoim partnerem, ale nie będziesz się z tym dobrze czuł.
Pamiętaj o swoim wpływie
Podczas negocjacji łatwo jest się pochłonąć własnymi potrzebami i żądaniami. Musisz jednak myśleć również o wpływie, jaki Twoje działania będą miały na drugą stronę transakcji. Jeśli na przykład negocjujesz ze swoim pracodawcą i mówisz, że chcesz wyższą pensję, musisz pamiętać, że może to zagrozić twojej pracy. Umiejętności negocjacyjne mogą pomóc Ci postawić się w sytuacji drugiej osoby, wczuwając się w jej sytuację i zastanawiając się, jak może zareagować na Twoje żądania. Może się okazać, że Twój rozmówca będzie bardziej przychylny Twoim warunkom, jeśli będziesz pamiętać o ich wpływie.
Ustal terminy
Wiele negocjacji biznesowych wiąże się z dążeniem do osiągnięcia konkretnego celu. Jeśli na przykład negocjujesz z dostawcą, możesz chcieć, aby dostarczył on określoną liczbę towarów w określonym czasie. Jeśli ustalisz termin realizacji umowy, Twój kontrahent będzie wiedział, że czas się kończy. Może to wywrzeć presję na Twoich kontrahentów, co sprawi, że chętniej poddadzą się Twoim wymaganiom. Jeśli wiedzą, że mają tylko kilka dni na spełnienie Twoich warunków, to z większym prawdopodobieństwem zgodzą się na Twoje żądania, nawet jeśli nie będą tego chcieli. Jeśli wyznaczysz termin bez prawdziwego zamiaru jego dotrzymania, będzie to oczywiste dla Twoich kontrahentów i nie dadzą się przekonać. Zamiast tego, musisz dać jasno do zrozumienia, że poważnie podchodzisz do terminu, ale jesteś skłonny negocjować do ostatniej chwili.
Negocjuj tylko w kluczowych sprawach
Są różnego rodzaju kwestie, które pojawiają się w trakcie negocjacji biznesowych. Jeśli będziesz próbował wynegocjować wszystko, skończysz jako znacznie mniej skuteczny niż byłbyś w przeciwnym razie. Negocjuj tylko te kwestie, które mają największe znaczenie. Pozwoli Ci to skupić swoją energię na najważniejszych kwestiach i sprawi, że będziesz wydawał się bardziej pewny siebie. Jeśli twój partner widzi, że jesteś skłonny do ustępstw w drobnych sprawach, będzie bardziej przychylnie na Ciebie patrzał.
Podsumowanie
Negocjacje są istotną częścią biznesu, zwłaszcza przy sprzedaży produktów lub usług. Negocjacje oznaczają znalezienie równowagi pomiędzy tym, co jesteś gotów dać, a tym, czego oczekujesz w zamian. Innymi słowy, chodzi o zapewnienie, że twoja strona wyjdzie za każdym razem na plus. Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek negocjacje, musisz przeprowadzić badania. Znając potrzeby, obawy i interesy drugiej strony, o wiele łatwiej będzie dojść do korzystnego dla obu stron porozumienia. Jeśli na przykład negocjujesz z dostawcą, musisz upewnić się, że czas jest odpowiedni.